ZŠ Francova Lhota
Francova Lhota 190
756 14
Francova Lhota
Zlínský kraj
Přihláška kompletní
Charakteristika
Charakteristika pana učitele Ondřeje Lišky
Pana učitele Ondřeje Lišku jsme se rozhodli na cenu Zlatý Ámos nominovat zejména kvůli jeho oblíbenosti a přátelskému přístupu nejen k „nám“ žákům, ale také k ostatním. Je velmi oblíbený pro svoji vstřícnost, ochotu, moudrost, smysl pro humor a empatii. Učí český jazyk a tělesnou výchovu na druhém stupni naší ZŠ – Francova Lhota. Rovněž je třídním učitelem deváté třídy. Vede také hodiny volitelného předmětu náboženství.
My žáci bychom se s Vámi rádi podělili o dojmy a poznatky, které na nás zanechává ve výše uvedených předmětech (českém jazyce a tělesné výchově). Možná se nám podaří díky nim osobnost pana učitele přiblížit i ostatním.
Český jazyk
V tomto předmětu nás pan učitel Ondřej Liška dokáže zaujmout svým přístupem k probírané látce. Nikdy se s ním v hodinách češtiny nenudíme. Pokaždé, když probíráme nové učivo, přistupuje k němu pan učitel velmi kreativně. Zaujme nás velmi netradičními způsoby výuky, díky kterým si probírané učivo dokážeme zapamatovat. Dokáže vždy ve třídě vykouzlit příjemnou a přátelskou atmosféru. Nikdy není hrubý, nebo naštvaný, když něco nepochopíme napoprvé, dokáže být velmi trpělivý a probírané učivo vysvětluje i několikrát za sebou, do chvíle, než je probíraná látka pochopena všemi žáky ve třídě. Na druhé straně, ale dokáže být zásadový a spravedlivý. Vyžaduje i po nás, abychom se zapojovali do průběhu jeho hodiny a učili se především sami přemýšlet nad probíraným tématem a dávali mu tak zpětnou vazbu k probírané látce.
Příklad
Pro příklad z praxe popisují žáci osmé třídy velmi nápadité probírání látky v hodinách literatury, díky kterým dokázal pan učitel Liška velmi přirozeným způsobem všechny ve třídě vtáhnout do děje probírané látky.
Žáci třídy byly rozděleni na skupinky (po dvou lidech), a měli za úkol (až na ně přijde řada) vymyslet a sehrát interview se známým spisovatelem či spisovatelkou. Jeden z dvojice přišel do hodiny převlečený za známého českého autora, a druhý člen dvojice si připravil zajímavé otázky na známou osobnost, díky kterým ostatním žákům přiblížili nejen život, ale také tvorbu známého literárního umělce. Pro představu, uvádíme, že nedávná poslední scénka byla sehrána s Boženou Němcovou. Interview bylo poskládáno velmi vtipným a zajímavým způsobem. Otázky na „paní Boženu“ byly nápadité a došlo i na nepříjemné věci jejího života (jako smrt syna Hynka, špatná finanční situace, nespokojené manželství apod.). Po třídě kolovaly knihy (týkající se Boženy Němcové), které si sebou hlavní protagonisté scénky donesli, a na tabuli, nakonec interview byly promítány pomocí internetového prohlížeče „youtube.com“ nedůležitější okamžiky života této spisovatelky. Třída se mohla hlavních protagonistů v průběhu jejich výstupu na cokoliv zeptat, nebo je naopak doplnit.
Pan učitel Ondřej Liška je v těchto scénkách vždy na úrovni diváka, a také ze své pozice spolu s ostatními ve třídě posuzuje výkon dané dvojice, zejména to, jak scénka všechny přítomné vtáhla do děje, zda byly informace o životě a díle známého umělce pravdivé, a jak dokázala dvojice publikum ve třídě zaujmout.
Toto byl pouze jeden příklad z mnoha zajímavých a kreativních způsobu vyučování pana učitele, za které mu my žáci velmi děkujeme.
Tělesná výchova
Tělesnou výchovu učí pan učitel Ondřej Liška, chlapce od šesté do deváté třídy naší ZŠ – Francova Lhota.
Všichni, které pan učitel učí tělesnou výchovu se shodli na tom, že v hodinách tělesné výchovy, se stává jedním z nich, a je součástí sportovního týmu, nejen jako učitel, ale také jako trenér, a na mnoha turnajích (zejména florbalových), jako dobrý sportovní psycholog, který celé družstvo vždy podrží nad vodou.
I když se daný zápas vyvíjí pro tým nepříznivě, dokáže vždy najít správnou motivaci k tomu, aby se nikdo nevzdal, a naopak dál se pokusil rvát o výhru a dobré umístění. A i když se nevyhraje, nic se přece neděje, sport je v první řadě zábava, a díky panu učiteli Liškovi si to všichni uvědomujeme. Po každém zápase přichází z jeho strany pochvala (ať již zápas dopadne jakkoliv), vždy je rád, že jsme si sportovní klání hlavně užili.
Chlapci druhého stupně také uvádí, že na hodinách tělesné výchovy ve škole, se opět pan učitel stává jedním z nich, a hraje společně s nimi. A nakonec všichni dodávají „Dokáže nás vyhecovat k takovým sportovním výkonům, o kterých jsme dřív neměli ani ponětí“.
Příhoda
Nejlepší a nejsilnější zážitek
Tento zážitek popisují žáci deváté třídy ZŠ – Francova Lhota (zde je pan učitel Ondřej Liška třídním učitelem)
Nejlepší a zároveň nejsilnější zážitek s naším panem učitelem Ondřejem Liškou jsme prožili během výletu v horské chatě „U Mikésky“, která sídlí ve vedlejší vesnici Valašská Senice.
Nejprve jsme pěší chůzí od školy došli k chatě, ve které jsme se ubytovali. U chaty stálo veliké ohniště, ve kterém jsme si s panem učitelem sami připravili oběd i společné grilování (což byla zábava). V průběhu celého výletu se pan učitel snažil vymýšlet různé hry, dokonce nám připravil nějaké, které on sám hrával, když byl v našich letech. Když jsme se pustili do soutěží, pan učitel nás během nich seznamoval se svými zkušenostmi a zážitky, které prožíval kdysi on sám. Během dne jsme soutěžili s panem učitelem i ve hře „Vlajky“ a také jsme byli natěšeni na fotbalový zápas. U chaty je rovněž hřiště, které jsme chtěli k tomuto účelu využít. Pan učitel se stal fotbalistou a taky jedním z nás, stal se součástí našeho sportovního týmu. V průběhu celého výletu se staral o to, aby vše fungovalo a probíhalo v pořádku. Abychom si ten společný čas co nejvíce užili, a měli tak na tento výlet krásné zážitky. Bohužel jediné, co nám kazilo příjemné chvíle, bylo počasí, které nám vůbec nepřálo. K večeru se blížila silná bouře, snad největší na Valašsku za poslední desetiletí. Pan učitel nás svou zázračnou schopností dokázal udržet v klidu i přes veliké riziko nebezpečí, zejména proto, že jsme byli ubytování v chatě doslova uprostřed lesa. Neuvěřitelným způsobem se mu podařilo dát nám důvody k úsměvu, a právě díky němu a jeho přístupu, jsme si snad ani neuvědomovali co se může stát v místě, ve kterém není žádný signál, přístup k civilizaci nebo potřebné zdravotnické pomoci. Společně jsme nejtěžší průběh bouřky zvládli a po utichnutí hromů se nám nějak podařilo usnut. Další ráno jsme se společně nasnídali, sbalili se, vyklidili chatku a vydali se opět pěší túrou zpátky směrem ke škole. Na cestě z výletu jsme viděli po bouřce zpustošenou přírodu a farmáře z místního družstva, kteří uklízeli stromy napadané přes cestu. Až druhý den jsme se z médií dozvěděli, že právě tato silná bouřka označovaná v některých místech jako „tornádo“ na Jižní Moravě srovnala mnohé vesnice se zemí. Panu učiteli budeme vždy vděční za to, jak se ten večer uprostřed bouře dokázal zachovat a stát se pro nás neskutečnou oporou.