2. ZŠ Kolín
Kmochova 943
28002
Kolín
Středočeský kraj
Přihláška kompletní
Charakteristika
Vyučované předměty: český jazyk, matematika, prvouka, hudební výchova, pracovní činnosti, výtvarná výchova, tělesná výchova
Charakteristika:
Martina Opová je učitelkou prvního stupně a věnuje se zejména dětem v 1. - 3. třídě. Děti ze třetí třídy, které jsou s paní učitelkou v denním kontaktu, daly během rozhovorů dohromady tyto charakterové vlastnosti:
Hodná, přísná, moudrá, veselá, laskavá, přívětivá, důsledná, chytrá.
Nedejme se zmást zdánlivými protiklady v hodnocení. Za brainstormingem stojí 30 dětí a každý to vnímá v jinou chvíli jinak. Abychom nezůstali jen u klasických a běžně srozumitelných adjektiv, za ta méně typická bych snad přidal (tato přídavná jména nezřídka vyžadují speciální vysvětlení – uvedeme v závorkách):
• andělská (míněno, že má svatou trpělivost)
• rozčílivá (míněno, že když trpělivost dojde, i paní učitelka se projeví jako pouhý člověk)
• koukavá (jestli jsem dobře rouměl vysvětlení mluvčího, poněkud nelibě nese fakt, že je stale pod dohledem)
• výtvarná (míněno, že má cit pro kreslení)
• hravá (míněno, že s dětmi ráda zpívá a doprovází je na kytaru)
A za nás dospělé bych rád dodal, že uvést dítě do školních povinností právě takovým člověkem je pro rodiče, školu i samotné děti skutečným požehnáním.
Příhoda
Popis jedné společné příhody:
Začněme audiovizuální ochutnávkou: https://www.youtube.com/watch?v=idmQC_XJVyI
Snímek byl natočen v druhém pololetí první třídy.
Existují další záznamy, z nichž nejzajímavější je Otesánek, 20 minutová zpívaná a hraná freska, která popisuje zájmy jednotlivých prvňáčků. Slavnostní premiéra se odehrála v kině na nebovidské tvrzi v předvečer zahájení nového školního roku, kdy se z prvňáčků stali druháci.
Vedle příhod z natáčení děti uváděly příhody ze školy v přírodě, z výletu do Pekla (vodní nádrž v Kolíně), o vánočním zpívání a další, ale jednou z nejhezčích a veskrze školních (které si jednou budou zapisovat do veselých příhod ze školy) byla příhoda následující:
Ke konci hodiny už bylo žactvo nepozorné, jednotlivé děti si povídaly a nedávaly pozor, což paní učitelku popudilo. Velmi nahlas se tedy zeptala celé třídy: “To už zvonilo, že si povídáte?”. Právě při posledním slově začalo zvonit, na což celá třída zareagovala jako jeden muž, všichni pozvedli ruku a hlasitě vysvětlovali, že ano, že zvonění je zcela jasně slyšet. V té chvilce třídní učitelka neudržela smích, a protože jsou její svěřenci vnímaví, vybuchla celá třída.
Příhodou je i způsob, jak vůbec došlo k myšlence obeslat soutěž Zlatý Ámos. Vedu děti k poslechu rozhlasu a tak máme každou chvíli puštěné rádio – když poslouchám s dětmi, je to „Praha“. A právě při jedné cestě na fotbalový trénink tam dvojčata vyslechla upoutávku a začala se ptát. Večer jsme doma na tabletech odhalili, co je třeba udělat a chlapci vzali celou věc jako projekt. Nechali si vytisknou podpisové archy, vytvořili jsme celé přípravné desky, děti ze třídy připravily do školního rozhlasu „reklamu“ na podpisy pod přihlášku a už to jelo. Během týdne nasbírali přes 250 podpisů nejen v rámci vlastní školy. Ve vleku událostí tedy posílám (jak pevně doufám) veškeré náležitosti.